Σύμφωνα με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, που παρουσιάζει στην ετήσια έκθεσή του για το 2016 και αφορά στο χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και στην ταξινόμηση των περιφερειακών ενοτήτων της Ελλάδας, τα τροχαία ατυχήματα που έχουν καταγραφεί την τελευταία πενταετία,  αποτυπώνονται στον πίνακα 1.

Στον Πίνακα 1 φαίνεται αναλυτικά για όλη την Ελλάδα, ο αριθμός των ατυχημάτων και των παθόντων για την τελευταία πενταετία, προκειμένου να είναι ευχερής η σύγκριση από έτος/ σε έτος (Πολυτεχνείο Κρήτης).

Από τον παραπάνω πίνακα προκύπτει, ότι η χώρα μας – εν μέσω κρίσης – κατέχει σταθερά μια από τις χειρότερες θέσεις μεταξύ των 27 κρατών μελών της Ε.Ε.

● Συνολικά την τελευταία πενταετία(2012 – 2016), θρηνήσαμε 4.269 νεκρούς, είχαμε 5.755 βαριά τραυματίες / ανάπηρους και 66.421 ελαφρά τραυματίες.

● Με βάση τα παραπάνω πραγματικά στοιχεία η πατρίδα μας δαπανά κατά μέσο όρο, τουλάχιστον περί τα 3 δις ευρώ ανά έτος, δηλαδή περί τα 15 δις την τελευταία πενταετία.

● Την τελευταία δε, 16ετία από το 2.000 μέχρι το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. είχαμε σε  245.404  τροχαία συμβάντα με 22.397 νεκρούς, 32.555  βαριά τραυματίες/ανάπηρους   και  277.967 ελαφρά τραυματίες.

● Η χώρα μας δαπάνησε πάνω από 81.181.704.000 €, τα τελευταία 16 χρόνια (2000 – 2015).

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2016 καταγράφηκε μείωση στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κατά ένα (-1) και μία μικρή αύξηση στον αριθμό των νεκρών (+2).Ομοίως διαπιστώθηκαν μειώσεις στα σοβαρά τροχαία ατυχήματα (-186) και στους βαριά τραυματίες από αυτά (-219). Επίσης υπήρξαν μειώσεις και των ελαφρών ατυχημάτων (-28) ως και των ελαφρά τραυματισθέντων (-161). Παρατηρούμε, ότι υπάρχει μια σταθεροποίηση  των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία βρίσκονται στις 11.500 περίπου τα τελευταία τρία χρόνια, σε ολόκληρη την επικράτεια.

Στην περιφερειακή ενότητα Φλώρινας σημειώθηκαν σε ολόκληρο το έτος 2016, τα λιγότερα τροχαία ατυχήματα πανελλαδικά (6), ενώ στην περιφερειακές ενότητες Ευρυτανίας και Γρεβενών σημειώθηκαν από (8) τροχαία ατυχήματα σε κάθε μια από αυτές.

Τη μεγαλύτερη αύξηση στους νεκρούς από τα τροχαία ατυχήματα την είχαμε στην περιφερειακή ενότητα της Πέλλας με 11 επιπλέον από το 2015, στις Σέρρες επίσης με 11 παραπάνω από το 2015,στη Ροδόπη με 10, στην Κόρινθο με 9, στην Καρδίτσα και στα Ιωάννινα με 8 παραπάνω από το 2015,ενω η μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε στην Αττική με 20 θανόντες λιγότερους από το 2015, στην Αχαΐα και την Λακωνία με 10 και στα Τρίκαλα με 8 θανόντες από τα τροχαία ατυχήματα, λιγότερους από το 2015(Πολυτεχνείο Κρήτης).

    ▲   Η επιβάρυνση των δημόσιων οικονομικών – πέρα από τον ανθρώπινο πόνο - από τα τροχαία ατυχήματα είναι πάρα πολύ μεγάλη, όπως έχει αναδείξει στο πρόσφατο πόρισμά της, η Μόνιμη Ειδική Επιτροπή  Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων. Η μέγιστη δημογραφική αιμορραγία της χώρας καί λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, επίσης πολύ μεγάλη και πρέπει να αντιμετωπιστεί τάχιστα.

ΣΥΓΚΡΙΣΗ  ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ  Α΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ  2017  ΜΕ  2016
Ωστόσο, το πρώτο εξάμηνο του 2017 έκλεισε ιδιαίτερα ευοίωνα, ο πίνακας 3 αποτυπώνει μια αναπάντεχα θετική εξέλιξη, συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2016. 

Αυτή η μεγάλη διαφορά (εξαμήνου) μέσα σε ένα έτος, είναι πράγματι κάτι πολύ ενθαρρυντικό για τους ανθρώπους που αφιέρωσαν τη ζωή τους στην καταπολέμηση αυτής της μάστιγας, που τρώει τις σάρκες της πατρίδας μας για πολλές δεκαετίες. 

Τα στατιστικά στοιχεία εξαμήνου του 2017 καταγράφουν, 69 λιγότερους νεκρούς, 131 λιγότερους βαριά τραυματίες/ανάπηρους και 567 λιγότερους ελαφρά τραυματίες, σε σχέση όχι μόνο με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016, αλλά και των τελευταίων 5 ετών.

Δηλαδή, 69 οικογένειες δεν θρηνήσανε θύμα, 131 δεν ένοιωσαν το Γολγοθά ενός σοβαρού τραυματισμού και  567 δεν υπέστησαν περιττές δαπάνες και ταλαιπωρία.

Ενώ το κράτος, γλύτωσε μια δαπάνη της τάξης των 300.000.000 €, μέσα σε ένα εξάμηνο!

Είναι άραγε μια  σύμπτωση; Ίσως… το μέλλον θα δείξει.  Αν δεν είναι όμως, οφείλεται:

• Στην εντατικοποίηση της επιτήρησης των δρόμων από την ΕΛΑΣ

• Στην Ακαδημαϊκή κοινότητα, στους άξιους δασκάλους, που μας διδάσκουν

• Στους δραστήριους ιδιωτικούς φορείς που μας ευαισθητοποιούν

• Στους συλλόγους που δραστηριοποιούνται σε θέματα Οδικής Ασφάλειας, μεταξύ των οποίων και η ΕΥΘΥΤΑ στα Δωδεκάνησα.

• Στους χορηγούς ενημέρωσης μέσω των Μ.Μ.Ε.

• Στους φορείς του δημοσίου που συνδιοργανώνουν δράσεις και ημερίδες

• Στους εμπειρογνώμονες που μας ανέλυσαν το πρόβλημα

Εκπροσώπους όλων των παραπάνω φορέων, είχαμε την τιμή να δεχτούμε στην επιτροπή μας προκειμένου να μας ενημερώσουν, ώστε  και εμείς με τη σειρά μας να πάρουμε πρωτοβουλίες περιορισμού του φαινόμενου -  μέσα σε άριστο κλίμα συνεργασίας – ευχαριστώ γι’ αυτό, φυσικά, είμαστε ευγνώμονες σε όλους τους παραπάνω φορείς.

Ουρσουζίδης Ν. Γιώργος

                              Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής

                             Οδικής  Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων    



Πρωτοφανείς πυρκαγιές...

Κοντά στον μέσο όρο των τελευταίων δέκα καλοκαιριών κινήθηκε κατά τη φετινή αντιπυρική περίοδο η χώρα μας, «μετρώντας» περίπου 235.000 στρέμματα καμένων εκτάσεων. Η κλιματική αλλαγή έδειξε το πιο σκληρό της πρόσωπο με την Πορτογαλία να μετρά δεκάδες νεκρούς, τα Βαλκάνια να φλέγονται από πρωτοφανείς για την περιοχή πυρκαγιές και την Ευρώπη να βλέπει συνολικά τις πυρκαγιές να τριπλασιάζονται.

Μια μέρα πριν την επίσημη λήξη της φετινής αντιπυρικής περιόδου και σύμφωνα με τα στοιχεία του European Forest Fire Information System (EFFIS), το καλοκαίρι του 2017 κινήθηκε κοντά στον μέσο όρο (275.000 στρ.) της τελευταίας 10ετίας (2008-2017), αφήνοντας πίσω του περίπου 235.000 στρέμματα καμένων εκτάσεων. Οι περιοχές των Κυθήρων, του Καλάμου Αττικής, της Ανατολικής Μάνης Λακωνίας και της Ζακύνθου σήκωσαν το μεγαλύτερο βάρος των καταστροφών.

Σε ότι αφορά τη Ζάκυνθο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος, από τον Μάιο έως και τον Σεπτέμβριο του 2017 καταγράφηκαν περισσότερες από 80 φωτιές σε δασικές και αγροτικές περιοχές, με αποτέλεσμα οι συνολικές καμένες εκτάσεις στο νησί να αγγίζουν τα 35.170 στρέμματα.

Η Ζάκυνθος έχει πληγεί τις τελευταίες δεκαετίες από πολλές και συνεχόμενες δασικές πυρκαγιές με την πλειοψηφία των εκτάσεων που επλήγησαν φέτος να έχουν ξανακαεί πολύ πρόσφατα (20.000 στρέμματα το 2009).

 

ΖάκυνθοςΚάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε ολόκληρο το χάρτη | ΕΦ.ΣΥΝ.

Αυτό προκαλεί μακροχρόνιες συνέπειες για το νησί σε οικολογικό επίπεδο, με ορατό πλέον τον κίνδυνο έντονων φαινομένων διάβρωσης που θα οδηγήσουν το άλλοτε καταπράσινο νησί σε μη αναστρέψιμη ερημοποίηση και θα δυσχεράνουν ακόμα περισσότερο την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, επισημαίνει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF.

Ορατή η κλιματική αλλαγή

Κι αν η Ελλάδα έζησε το ίδιο έργο περίπου, τόσο ως προς τις καμένες εκτάσεις όσο και ως προς τα χρόνια προβλήματα του μηχανισμού δασοπροστασίας, η Μεσόγειος αλλά και τα Βαλκάνια είδαν το θρίλερ της κλιματικής αλλαγής να αφήνει πίσω του τεράστιο κόστος με πολύ έντονες πυρκαγιές, τεράστιες εκτάσεις καμένης γης και, δυστυχώς, δεκάδες νεκρούς.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του European Forest Fire Information System (EFFIS), φέτος ο αριθμός των δασικών πυρκαγιών στην Ευρώπη φαίνεται να τριπλασιάζεται, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Επιπλέον, οι πυρκαγιές πλέον αρχίζουν πολύ νωρίτερα και διαρκούν αρκετά περισσότερο συγκριτικά με παλιότερα. Τα Βαλκάνια πέρασαν μια πολύ δύσκολη αντιπυρική περίοδο που ξεκίνησε ουσιαστικά τους ανοιξιάτικούς μήνες, με καμένες εκτάσεις πολύ πάνω από τον μέσο όρο της περασμένης δεκαετίας.

Στην Ελλάδα, έρευνα του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών έδειξε ότι μέχρι το 2100 αναμένεται οι ημέρες αυξημένου κινδύνου για έναρξη δασικής πυρκαγιάς ανά έτος να διπλασιαστούν.

 

Ελλάδα

Από τις αρχές της χρονιάς μέχρι και σήμερα έχουν καταγραφεί μεγάλες πυρκαγιές στην περιφέρεια της Μεσογείου, με την Πορτογαλία, την Ιταλία, τη Γαλλία και την Κροατία να πληρώνουν το μεγαλύτερο τίμημα, την ίδια ώρα που οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι το φαινόμενο θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια και οι αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές τονίζουν ότι οι εθνικές πολιτικές και τα συστήματα δασοπροστασίας πρέπει να αλλάξουν άμεσα, εστιάζοντας στη λήψη μέτρων πρόληψης.

Σύμφωνα με τον Rui Barreira του Μεσογειακού Γραφείου του WWF: «Η Πορτογαλία, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2017, ζει παρόμοιες καταστροφές από πυρκαγιές, όπως έζησε και η Ελλάδα το 2007. Από την αρχή της χρονιάς έχουν καταγραφεί επισήμως 13.346 περιστατικά με αποτέλεσμα πάνω από 5,5 εκατ. στρέμματα δασικών εκτάσεων να έχουν καταστραφεί ολοσχερώς.

Όλα τα μεσογειακά δάση, όπως αυτά της Πορτογαλίας και της Ελλάδας, αντιμετωπίζουν κοινά μεταξύ τους προβλήματα, όπως η εγκατάλειψη της υπαίθρου, η αύξηση της καύσιμης ύλης λόγω απουσίας διαχειριστικών μέτρων, αλλά και η κλιματική αλλαγή. Τα δάση μας γίνονται ολοένα και πιο ευάλωτα στις πυρκαγιές, γεγονός που σημαίνει μεγαλύτερες καταστροφές και απώλειες τόσο σε οικολογικούς, όσο και σε οικονομικούς και κοινωνικούς όρους στο άμεσο μέλλον».

 

ΠίνακαςΣτατιστικά στοιχεία | ΕΦ.ΣΥΝ.

Έμφαση στην πρόληψη

Σύμφωνα με το WWF, είναι σαφές ότι η εικόνα της «γειτονιάς» μας φέτος και η επελαύνουσα κλιματική αλλαγή μας υποχρεώνουν να προετοιμαστούμε από τώρα για τα επόμενα δύσκολα καλοκαίρια, με έμφαση επιτέλους στην πρόληψη και όχι την καταστολή. Το WWF ζητά να επιλυθούν επιτέλους τα χρόνια προβλήματα του μηχανισμού δασοπροστασίας της χώρας και πιο συγκεκριμένα:

- Την αναμόρφωση του συστήματος δασοπροστασίας, δίνοντας στρατηγική έμφαση στην πρόληψη κι όχι την καταστολή, καθώς και να βελτιστοποιηθεί ο συντονισμός των αρμόδιων φορέων.

- Να προχωρήσει άμεσα η πλήρης επιχειρησιακή αξιοποίηση των χιλιάδων εθελοντών δασοπυροσβεστών (ν.4249/2014).

- Να προχωρήσει η θεσμοθέτηση της συνεργασίας της Δασικής Υπηρεσίας με το Πυροσβεστικό Σώμα (άρθρο 100 ν. 4249/2014), ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό το έργο στην καταστολή και την πρόληψη.

- Να προχωρήσει η διαχείριση της καύσιμης ύλης σε δάση και δασικές εκτάσεις και η σύνταξη ολοκληρωμένου Εθνικού Σχεδίου Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας (άρθρο 60, ν. 4280/2014).

- Να εξασφαλιστεί ότι τα κονδύλια για την υλοποίηση προληπτικών δράσεων πυροπροστασίας στους ΟΤΑ και τις Δασικές Υπηρεσίες θα δοθούν εγκαίρως και χωρίς καθυστερήσεις.

- Να εξασφαλιστεί η αναγκαία συντήρηση / ανανέωση του μηχανοκίνητου και εναέριου στόλου δασοπυρόσβεσης.

- Να εφαρμοστεί πλήρως, και με ευθύνη του ΥΠΕΚΑ, η εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή με συγκεκριμένες δράσεις που αφορούν στην προσαρμογή των ελληνικών δασικών οικοσυστημάτων στα νέα δεδομένα.

Συντάκτης: Τάσος Σαραντής- www.efsyn.gr