Ο καιρός στην Ζάκυνθο ΚΑΙΡΟΣ

ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ

Παρασκευή 25 Μάιος 2018
Βιντεοθήκη
Ζωντανά

« Το Προσωπικό στοιχείο σε όλες του τις μορφές  είναι αυτό που κάνει τον προορισμό μας ελκυστικό » 

   Η τουριστική αγορά είναι σκληρή και άκρως ανταγωνιστική, όμως η χώρα μας έχει ένα ατού στα χέρια της, «τους ανθρώπους της», διότι παραμένουμε ένας λαός φιλόξενος και εύκολα προσεγγίσιμος σε επίπεδο κοινωνικής συναναστροφής. Αυτή ακριβώς η φήμη μας είναι ένα εργαλείο στο οποίο δεν πρέπει να σταματήσουμε να επενδύουμε.         Υπάρχει πάντα ένας κοινός παρανομαστής για όλους σχεδόν τους τουρίστες που επιλέγουν την χώρα μας, αλλά και το νησί μας για τις διακοπές τους : η φιλοξενία που απολαμβάνουν μαζί την αίσθηση ότι εδώ τους περιποιούμαστε προσωπικά σε συνδυασμό και με το αίσθημα της ασφάλειας. Αυτοί είναι και οι λόγοι που οι περισσότεροι από αυτούς έχουν επιστρέψει ξανά, καθώς είχαν  «καλές εμπειρίες διακοπών». Είναι πολύ πιο εύκολο να κάνεις τους ανθρώπους να επιστρέψουν σε ένα μέρος στο οποίο πέρασαν καλά, παρά να προσελκύσεις καινούργιους επισκέπτες.

  Συχνά όμως εστιάζουμε στον αριθμό των διεθνών αφίξεων στον τόπο μας, με τάση απομάκρυνσης από την πιο πάνω θεωρεία, χωρίς να εξετάζουμε με ποιόν τρόπο και αν πράγματι ενισχύεται η τοπική οικονομία. Και εδώ γεννιέται το ερώτημα: με ποιόν τρόπο θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε τουρίστες με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη και ενδιαφέρον προς τον λεγόμενο ποιοτικό τουρισμό ώστε να υπάρχει πραγματικό όφελος αλλά και ανταπόδοση σε όσους επιχειρηματίες έχουν ήδη επενδύσει στην βελτίωση της ποιότητας των καταλυμάτων τους;

  Μήπως με το να εστιάσουμε, να καλλιεργήσουμε και να επενδύσουμε στον πλούτο της ιστορίας μας, στον πολιτισμό μας, την θεατρική και μουσική παράδοση του νησιού μας, την γαστρονομία μας, σε συνδυασμό με το κάλλος και την ιδιαιτερότητα των φυσικών τοπίων της Ζακύνθου, πραγματικοί θησαυροί οι οποίο όμως δεν έχουν αξιοποιηθεί επαρκώς καθώς δεν έχουμε ακόμη βρει τον τρόπο να τα κάνουμε θελκτικά και προσβάσιμα στο ευρύ κοινό.

  Μήπως «οι άνθρωποι του τουρισμού» δεν διαχειρίζονται σωστά ή μήπως να πούμε ότι διαχειρίζονται επιπόλαια, το μεγάλο κεφάλαιο «τουρισμός»; Μήπως θα έπρεπε να είχαν τεθεί κάποια όρια, καθώς δεν μπορείς να φορτώνεις με εκατομμύρια τουρίστες ένα μέρος που δεν μπορεί να τους σηκώσει, δίχως την εφαρμογή καμίας απολύτως περιβαλλοντικής μελέτης για την επιβάρυνση του οικοσυστήματος, την διαχείριση των φυσικών πόρων, την απόλυτη αλλοίωση του φυσικού τοπίου και την στρεβλή «τσιμεντοποίηση» όλων των εκτάσεων στο όνομα της «ανάπτυξης»  ;

   Κάθε προορισμός έχει συγκεκριμένες υποδομές και οι επαγγελματίες του τουρισμού πρέπει να τις λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψη, καθώς όλοι γνωρίζουν ότι η βιωσιμότητα είναι ξεκάθαρο ζητούμενο, όπως ξεκάθαρο ζητούμενο θα έπρεπε να αποτελεί και η στροφή προς την «πράσινη κατεύθυνση», όπου δίχως αυτή δεν διασφαλίζεται υψηλό εισόδημα για τους κατοίκους ενός τόπου και δίχως την ορθή εφαρμογή προγράμματος προστασίας και διαχείρισης των υδάτων, σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση σημαντικών προβλημάτων όπως η λειψυδρία και η ξηρασία που αναμένεται να αυξηθούν λόγω κλιματικών αλλαγών, δεν μπορούμε να πετύχουμε τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής ούτε μπορούμε να μιλάμε για βιώσιμη αναπτυξιακή πορεία.

  Μήπως είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη να γίνει η μετατόπιση από το «φθηνός τουρισμός και ότι βγάλουμε» στην ποιότητα, στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ζακύνθου, επενδύοντας στον πολιτισμό και στην προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων,  με όποιο κόστος και αν αυτό συνεπάγεται ;

   Βεβαίως και κατανοούμε όλοι  ότι όσο καλύτερη είναι η ποιότητα των προσφερόμενων παροχών και υπηρεσιών μας, τόσο περισσότερα χρήματα θα θέλει να ξοδέψει κανείς και σίγουρα η ποιότητα των υπηρεσιών διαμονής που θα προσφέρουμε θα πρέπει να είναι υψηλή.

  Ωστόσο η γοητεία που ασκεί η χώρα μας και το νησί μας ειδικότερα στον τουρίστα, που το καθιστά επιλέξιμο, και ελκυστικό στους επισκέπτες μας δεν προέρχεται μόνο από την αναβάθμιση των καταλυμάτων μας, την δημιουργία νέων «μονάδων πολυτελείας», τον ήλιο, την θάλασσα, την εμβληματική παραλία του «ναυαγίου» κ.λπ., αλλά από το «προσωπικό στοιχείο», σε όλες του τις μορφές, είτε πρόκειται για την φιλοξενία, την ζεστή υποδοχή, την προσωπική επαφή, είτε πρόκειται για την διατήρηση της αυθεντικής απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς, αναδεικνύοντας παράλληλα την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά μας, που αποτελεί απόρροια της ανάπτυξης των γραμμάτων και των τεχνών. Αυτά έχουν την δύναμη να αναδείξουν τον τόπο μας σε συναρπαστικό και ξεχωριστό προορισμό.

  Για αυτόν ακριβώς τον λόγο χρειάζεται μια ισορροπία : ναι στις επενδύσεις, αλλά και στην διατήρηση του ιδιαίτερου χαρακτήρα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, προσαρμόζοντάς το στα δεδομένα του τόπου μας, αναδεικνύοντας τους πολιτιστικούς και ιστορικούς θησαυρούς μας, με σεβασμό στο περιβάλλον αντιμετωπίζοντας το ως αναπτυξιακό απόθεμα.

   Με βάση την τεκμηριωμένη προσέγγιση της ΕΕ, σύμφωνα με την οποία «η ανάπτυξη μπορεί να θεωρηθεί βιώσιμη εάν και μόνο αν το παραγόμενο αποτέλεσμα από τη χρήση του αποθέματος του κεφαλαίου, δηλαδή η «ευημερία», παραμένει σταθερό ή αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου», κάτι που προφανώς θα διαπιστώσουμε πολύ σύντομα, λαμβάνοντας  όλοι υπόψη το δίδαγμα των τελευταίων ετών όπου είναι η ασύλληπτη ταχύτητα με την οποία αλλάζουν οι τουριστικές ροές, όπου εάν δεν προσέξουμε έγκαιρα όλους τους παραπάνω παράγοντες πολύ γρήγορα μπορεί να βρεθούμε εντός δυσάρεστων εκπλήξεων.

 

 

 

KΑΨΑΣΚΗ   ΝΤΑΙΖΗ