Skip to main content

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΟΛΟ ΤΟ 24ΩΡΟ

Μετονομασίες τμημάτων στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο - O Ανδρέας Φλώρος μιλά στο protothema.gr

Ο Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, Ανδρέας Φλώρος μιλά στο protothema.gr - Ποιες αλλαγές δρομολογούνται ως αντίδοτο στις κενές θέσεις εισακτέων εξαιτίας της ΕΒΕ

Για την αντιμετώπιση του μεγάλου αριθμού κενών θέσεων, δρομολογούνται αλλαγές στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Το Τμήμα Ιστορίας μετονομάζεται σε «Ιστορίας και Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών» ενώ το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας μετατρέπεται σε Τμήμα «Επιστήμης της Πληροφορίας».

-          Ο Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, Ανδρέας Φλώρος μιλά στο protothema.gr για τις πρόσφατες εξελίξεις.

Επιδεικνύοντας γρήγορα αντανακλαστικά και προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα, που προκύπτει από το μεγάλο αριθμό κενών θέσεων στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, έχουν ήδη δρομολογηθεί αλλαγές στα ‘πάσχοντα’ Τμήματα. Συγκεκριμένα, το Τμήμα Ιστορίας μετονομάζεται σε «Ιστορίας και Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών» ενώ το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας μετατρέπεται σε Τμήμα «Επιστήμης της Πληροφορίας».

-          Η καταγραφή του προβλήματος

Οι βασικοί δείκτες, για τους οποίους αξιολογούνται τα πανεπιστήμια, είναι ο αριθμός των εισακτέων και ο αριθμός των αποφοίτων. Στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, αν και την τελευταία τετραετία κατέστη εφικτό να μειωθούν οι απώλειες των διαθέσιμων θέσεων από 33% σε 18%, παραμένει το πρόβλημα στα δύο Τμήματα, που προαναφέρθηκαν – το Ιστορίας και το ΑΒΜ.

«Πριν 4 χρόνια, από τις 1.355 διαθέσιμες θέσεις στο πανεπιστήμιο, έμεναν κενές οι 447, δηλαδή το 33%. Φέτος, έχουμε κατορθώσει να μειώσουμε αυτό το ποσοστό στο 18%, να έχουμε δηλαδή 243 κενές θέσεις, που ισοδυναμεί με πλήρωση αντίστοιχα του 82%, απόλυτα συμβατή με τον εθνικό μέσο όρο. Προηγήθηκε μία σειρά δράσεων εξωστρέφειας του πανεπιστημίου, όπως το ‘zooming to Ionio’, όπου οι ίδιοι οι φοιτητές παρουσιάζουν τα Τμήματά μας, τα προγράμματα σπουδών ή τα πλεονεκτήματα. Ωστόσο, αν και οι δράσεις αυτές βοήθησαν άλλα Τμήματα, κυρίως σε Ζάκυνθο και Κεφαλονιά, δεν κατάφεραν να βοηθήσουν το Τμήμα Ιστορίας και το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας (ΑΒΜ), τα οποία φαίνεται πως έχουν πιο ουσιαστικό πρόβλημα από την προβολή τους», αρχίζει να εξηγεί ο Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, Ανδρέας Φλώρος.

Σημειώνεται, ότι οι εγγεγραμμένοι φοιτητές στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο είναι 12.500, εκ των οποίων ενεργοί είναι περίπου 7.500. Οι φοιτητές διασπείρονται ως εξής: ένα Τμήμα στη Ζάκυνθο, δύο στην Κεφαλονιά και 7 στην Κέρκυρα.

-          Οι αιτίες που οδήγησαν στις αλλαγές

Σε ό,τι αφορά στους παράγοντες, οι οποίοι συνετέλεσαν στο να δρομολογηθούν οι αλλαγές, ο Πρύτανης επισημαίνει: «Πρώτος και βασικός παράγοντας, είναι η εφαρμογή του συστήματος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Παράλληλα, επειδή τα κεντρικά πανεπιστήμια της χώρας, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, απορροφούν πολύ περισσότερους φοιτητές, αυτομάτως δημιουργείται πίεση στα πανεπιστήμια της περιφέρειας. Ο δεύτερος παράγοντας, είναι η πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ το 2028, οπότε προέκυψαν συναφή με αυτά, ακαδημαϊκά Τμήματα ανά την Ελλάδα. Για παράδειγμα, ενώ το ΑΒΜ του Ιονίου ήταν ως τότε το μοναδικό πανεπιστημιακό τμήμα πανελλαδικά, με την αναβάθμιση των ΤΕΙ σε ΑΕΙ, προστέθηκαν ένα Τμήμα στην Αθήνα κι ένα στη Θεσσαλονίκη. Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας, είναι η μείωση, που καταγράφεται στη ζήτηση σε ανθρωπιστικές σπουδές. Πρόκειται για ένα φαινόμενο, που παρατηρείται παγκοσμίως, όχι μόνο στην Ελλάδα. Το γεγονός αυτό, επιβάλλει μία προσαρμογή στα σύγχρονα δεδομένα: αξίζει να αναφερθεί, ότι στην Ευρώπη ανθεί πλέον ο κλάδος των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών, το Digital Humanities, ενσωματώνοντας τα νέα ‘εργαλεία’ της ψηφιακής πραγματικότητας στη μελέτη των Ανθρωπιστικών Σπουδών – αυτό σκοπεύουμε να κάνουμε κι εμείς. Τέλος, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το πρόβλημα της φοιτητικής στέγης, που είναι όχι μόνο ακριβή αλλά και δυσεύρετη. Το συγκεκριμένο πρόβλημα, δεν αφορά τόσο στον αριθμό των εισακτέων αλλά κυρίως, στον αριθμό των αποφοίτων – πολλά παιδιά είτε καθυστερούν πολύ τις σπουδές τους, γιατί δεν κατορθώνουν να μείνουν μόνιμα στα νησιά, είτε τις εγκαταλείπουν εντελώς, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα πολύ χαμηλό αριθμό αποφοίτησης. Σκεφτείτε, ότι ενώ ο εθνικός αριθμός αποφοίτησης το 2022, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΕΘΑΑΕ, ήταν στο 64%, στο Ιόνιο πανεπιστήμιο - και σε άλλα περιφερειακά πανεπιστήμια – το ποσοστό αποφοίτησης βρίσκεται στο 32%», καταλήγει.

-          Η αντιμετώπιση του προβλήματος

Με βάση τα προαναφερθέντα, το ‘Τμήμα Ιστορίας’ έλαβε την απόφαση να μετονομαστεί σε

‘Τμήμα Ιστορίας και Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών’. «Η απόφαση έχει λάβει την έγκριση της Συγκλήτου. Πρόκειται για ένα αξιόλογο Τμήμα, το οποίο είναι το μοναδικό αμιγές Τμήμα Ιστορίας σε όλη την Ελλάδα. Με την αλλαγή, που δρομολογείται, θα αποτελέσει το πρώτο – και πάλι μοναδικό – Τμήμα της χώρας, το οποίο θα θεραπεύει Ιστορία σε συνδυασμό με τις ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές, προσαρμοζόμενο στα νέα τεχνολογικά δεδομένα αλλά χωρίς να αλλοιωθεί ο πυρήνας του. Οι απόφοιτοι, αποκτούν πλέον περισσότερες ευκαιρίες απορρόφησης στην αγορά εργασίας. Οι σπουδές θα είναι διαθεματικές, καθώς θα συμπράξουν κι άλλα Τμήματα, όπως το Τμήμα Πληροφορικής και το Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, προσδίδοντας στο συγκεκριμένο, ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό προφίλ. Η πρόταση του Τμήματος και του Πανεπιστημίου έχει ήδη εγκριθεί από την ΕΘΑΑΕ και προχωράμε με την Πιστοποίηση του νέου προγράμματος σπουδών. Στόχος, η ένταξή του στο μηχανογραφικό δελτίο του 2025. Είμαστε εξαιρετικά αισιόδοξοι και θεωρούμε ότι η μοναδικότητα του Τμήματος θα μας δώσει ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ώστε να προσελκύσουμε φοιτητές και φοιτήτριες απ’όλη την Ελλάδα», τονίζει ο Πρύτανης.

Όσο για το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας, αφού ελήφθη η απόφαση, το Πανεπιστήμιο, έχει ήδη αποστείλει στην ΕΘΑΑΕ την πρόταση για να μετονομαστεί σε ‘Τμήμα Επιστήμης της Πληροφορίας’. Σύμφωνα με τον Πρύτανη, «πρόκειται για κάτι αντίστοιχο με το Τμήμα Ιστορίας, έναν εκσυγχρονισμό του Τμήματος, που δίνει βαρύτητα στην ψηφιακή πραγματικότητα ενώ στο επίκεντρο, παραμένει η πληροφορία, η οποία περιέχεται στην Αρχειονομία, στη Βιβλιοθηκονομία και στη Μουσειολογία ως θεματική ομπρέλα».

-          Στο ρυθμό της διεθνοποίησης το Ιόνιο Πανεπιστήμιο

«Ενέργειες για τη διεθνοποίηση του πανεπιστημίου γίνονται εντατικά», τονίζει ο Καθηγητής Φλώρος, Πρύτανης του Ιονίου. «Έχουμε ήδη καλλιεργήσει συνεργασίες με πανεπιστήμια της Αμερικής, όπως το Johns Hopkings. Επιπλέον, είμαστε το πρώτο πανεπιστήμιο, που εγκαινίασε πέρσι τον Απρίλιο (2023), γραφείο στην πόλη της Νέας Υόρκης. Μέσω αυτού, έχουμε προχωρήσει στη διεύρυνση των συνεργασιών μας με άλλα πανεπιστήμια, όπως το πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα, το πανεπιστήμιο του Κεντάκυ, το Ohio State University, το πανεπιστήμιο του Τέξας και άλλα, με τα οποία έχουμε διαρκώς ανταλλαγή προσωπικού σε αυτή τη φάση και σιγά σιγά στήνουμε προγράμματα σπουδών μαζί τους», συνεχίζει.

Όπως επισημαίνεται από τον Πρύτανη, το γραφείο της Ν.Υόρκης αποτελεί στην ουσία έναν διοικητικό κόμβο του Ιονίου Πανεπιστημίου ενώ σταδιακά, αναπτύσσονται δράσεις παρουσίασης των προγραμμάτων σπουδών του στην ελληνική Ομογένεια. «Είναι ένας ενεργός κόμβος, ο οποίος βοηθά γενικά στην προώθηση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, καθώς αρκετοί ομογενείς απευθύνονται στο γραφείο για να λάβουν πληροφορίες γενικά για το πλαίσιο των σπουδών στην Ελλάδα - όχι μόνο για το Ιόνιο πανεπιστήμιο. Αποτέλεσε, μάλιστα, έναν οδηγό, ώστε να μπορέσουν συνολικά τα πανεπιστήμια να δημιουργήσουν κάποια στιγμή έναν κόμβο στην Αμερική, σε περισσότερες πόλεις μέσω του Study in Greece».

Στο πλαίσιο της διεθνοποίησης του Ιονίου Πανεπιστημίου, αναφέρεται ακόμη ότι αναμένεται Πιστοποίηση για 4 ξενόγλωσσα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών. Επίσης, σύμφωνα με τον Πρύτανη, «τρέχει ήδη συνεργασία με το Ohio State University για περισσότερα από 10 χρόνια: έρχονται φοιτητές σπουδών Ιστορίας και διδάσκονται ελληνική ιστορία για ένα μήνα εντατικά στο Ιόνιο πανεπιστήμιο, το οποίο αποτελεί μέρος του προγράμματος σπουδών τους. Επιπροσθέτως, τον τελευταίο καιρό, προγραμματίζουμε μία ανάπτυξη στην υποσαχάρια Αφρική, όπου σε συνεργασία με την ορθόδοξη Μητρόπολη της Ζάμπια, πρόκειται να δημιουργήσουμε μία έδρα Ελληνικών Σπουδών για τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας στη χώρα».

Ωστόσο, στην πορεία της διεθνοποίησης σε σχέση με αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, λειτουργεί ανασταλτικά το πρόβλημα της έλλειψης φοιτητικής στέγης. «Πρώτα, πρέπει να λύσουμε το πρόβλημα της φοιτητικής στέγης για τους υφιστάμενους φοιτητές μας και μετά να φέρουμε άλλους από το εξωτερικό. Τα νησιωτικά πανεπιστήμια έχουμε συνασπιστεί. Προσπαθούμε να πιέσουμε τις τοπικές κοινωνίες να συνειδητοποιήσουν τί σημαίνει απώλεια ενός πανεπιστημίου, εφόσον αυτό καταστεί μη βιώσιμο εάν συνεχιστεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού», υπογραμμίζει ο Πρύτανης.

 

Δείτε επίσης

του Δημήτρη Τετράδη
"Συντονιστείτε"