Άρθρο γνώμης κ. Χ.Ξένου για την προσφορά των Συλλόγων Ξενοδόχων


Το 1975 ιδρύεται η πρώτη Ένωση Ξενοδόχων Ζακύνθου αποτελούμενη από 21 συναδέλφους.
Οι κκ Μάργαρης, Βυθούλκας, Τετράδης, Νικολουδάκης, Παράσχης και άλλοι μικροί ξενοδόχοι ήταν
τα ιδρυτικά μέλη. Ο Βυθούλκας φιλοξενούσε Γάλλους ταξιδιώτες, ο Νικολουδάκης Γερμανούς που
έφταναν στο νησί μέσω του Αεροδρομίου της Ανδραβίδας και στη «Μιμόζα» του Παράσχη
παραθέριζαν Άγγλοι που έρχονταν μέσω Αθηνών. Η μεγάλη αγωνία των ξενοδόχων ήταν η
επέκταση της τουριστικής σεζόν, που διαρκούσε μόλις 40 μέρες, και ο διακαής πόθος τους να γίνει
Διεθνές το Αεροδρόμιο της Ζακύνθου. Αυτό επετεύχθη το 1981 .Ήταν μια σκληρή προσπάθεια.
Ήταν μια τεράστια επιτυχία.
Η επόμενη φουρνιά ξενοδόχων, αυτή του 1981-82, δηλαδή οι κκ. Πανάς, Μαγδαλινός,
Μαρκουτσάς, Μπέλεσης, Κολπονδίνος, Συνετός, ο υπογράφων Χρήστος Ξένος (Καπετάνιος) και
άλλοι ξενοδόχοι- ξεκινήσαμε τη σεζόν του 1982 με δυο ορόσημα: πρώτον, διεθνείς πτήσεις από
και προς το Αεροδρόμιο της Ζακύνθου και τουριστική σεζόν διάρκειας έξι μηνών.
Το 1983 η Ένωση Ξενοδόχων αναδιοργανώνεται με πρωτοβουλία του Μπάμπη Ζαμπάτη. Για
μια δεκαετία περίπου, ήμουν Πρόεδρος της Ένωσης και στη διάρκεια της θητείας μου
συμμετείχαμε σε δεκάδες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις. Εκατοντάδες χιλιάδες έντυπα, χάρτες,
προσπέκτους, αφίσες με το Ναυάγιο και την careta – careta, κατέκλυσαν όλες σχεδόν τις χώρες της
Δυτικής Ευρώπης. Δημοσιογράφοι και τουριστικοί πράκτορες έρχονταν στη Ζάκυνθο και οι
ξενοδόχοι καλύπταμε τη διαμονή και τα έξοδα παραμονής τους. Οι Tour Operators συνέβαλαν τα
μέγιστα στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου. Η τοπική αυτοδιοίκηση και η Πολιτεία ήταν πάντα
απούσες. Το βάρος πάντα σήκωναν οι ξενοδόχοι ή -για την ακρίβεια- ορισμένοι ξενοδόχοι και λίγοι
τουριστικοί πράκτορες.
Το 1984, θυμάμαι, πήγαμε σε Διεθνή Τουριστική Έκθεση στο Βερολίνο. Η αντιμετώπιση ήταν
σχεδόν εχθρική. «Τι θέλετε εδώ; Όσοι Γερμανοί ήρθαν στο νησί σας έκαναν παράπονα πως δεν
κοιμήθηκαν από τη φασαρία και την ηχορύπανση», μας έλεγαν. Αναγκαστήκαμε να αγοράσουμε
ειδικό μηχάνημα από την Αγγλία το οποίο προσφέραμε στην Αστυνομία για να κάνει ελέγχους.
Ακούγοντας τα παράπονα των πελατών-τουριστών, προσφέραμε στις αρμόδιες δημοτικές αρχές
χρώμα για τη διαγράμμιση των δρόμων της Ζακύνθου. Παρά την προσπάθεια, η διαγράμμιση δεν
έγινε. Οι πρώην Νομάρχες, κκ Σκαμνάκης και Μαρκάτος, μας στήριζαν.

Δεκάδες ήταν οι συσκέψεις, εντός και εκτός νησιού, για τη βελτίωση των υποδομών της
Ζακύνθου. Ξεχώρισε η προτροπή του Υφυπουργού Τουρισμού, κ. Ν. Σκουλά που μας συμβούλευσε
να δημιουργήσουμε σε κάθε χωριό ή πόλη, επιτροπές ξενοδόχων και όλοι να συνεργαστούμε για
να λύνονται τα κατά τόπους προβλήματα. «Μόνο τα μεγάλα προβλήματα να φτάνουν στον
Υπουργό Τουρισμού» μας είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός. Έτσι, δημιουργήθηκε φορέας
ξενοδόχων και άλλων επαγγελμάτων στο Αργάσι με Πρόεδρο τη Βίκυ Βίτσου που σημείωσε
εξαιρετικά αποτελέσματα, όπως την αγορά βυτίου λυμάτων, την κατασκευή πεζοδρομίων κτλ.
Αξίζει να αναφερθεί εδώ η μεγάλη προσφορά του Νίκου Γιακουμέλου ως Προέδρου της Ένωσης
Ξενοδόχων Αρκαδίων και όχι μόνο.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 το νούμερο ένα πρόβλημα του νησιού ήταν το αεροδρόμιο,
σύμφωνα με κ. Biu, ιδιοκτήτη του Tour Operator “Sun Med”. Αρχές του ’90, δημιουργήσαμε μια
Ανώνυμη Εταιρία αποτελούμενη από 80 ξενοδόχους και μετοχικό κεφάλαιο αρκετών
εκατομμυρίων δραχμών και προτείναμε την κατασκευή αίθουσας αεροδρομίου. Ο τότε Νομάρχης,
κ. Μαρκάτος ανταποκρίθηκε στο αίτημα μας. Το έργο προχώρησε και προς διευκόλυνση μας
εντάχθηκε αργότερα σε αναπτυξιακό πρόγραμμα.
Οι συνθήκες είχαν ωριμάσει για να στραφούμε και σε άλλες τουριστικές αγορές όπως αυτές
του πρώην Ανατολικού μπλοκ. «Που είναι η Ζάκυνθος;», μας ρωτούσαν. «Εκεί που βρίσκεται το
«Ναυάγιο»», τους απαντούσαμε και όλοι ήξεραν τη διάσημη παραλία. Κάπως έτσι Δυτικοί και
Ανατολικοί ξεχύθηκαν για να γνωρίσουν το όμορφο νησί του Ιονίου. Η ειρωνεία είναι ότι σήμερα η
παραλία του «Ναυαγίου», που έχει προσελκύσει εκατομμύρια τουρίστες στη Ζάκυνθο, είναι
κλειστή. Είναι ντροπή για όσους συμμετέχουν σε αυτήν την αθλιότητα.
Τα χρόνια περνούν και με Πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων τον κ. Πανά η συμμετοχή σε
εκθέσεις – και με προσωπική του προσπάθεια και κόστος- συνεχίζεται σθεναρά. Έκανε φιλότιμες
προσπάθειες και κατά τη θητεία του λύθηκαν πολλά προβλήματα. Τη δεκαετία του ’90 μπαίνουν
στον κλάδο πολλοί νέοι ξενοδόχοι και τα προβλήματα πληθαίνουν. Οι ξένες εταιρείες πίεζαν για
αποχετευτικά δίκτυα. Έφερναν μέχρι και ειδικούς από τις χώρες τους για την αντιμετώπιση των
εκτεταμένων γαστρεντερίτιδων στο νησί. Το αποχετευτικό δίκτυο του νησιού τελικά μεγάλωσε.
Στον Δήμο Λαγανά οι ξενοδόχοι πίεσαν, στον Δήμο Αρκαδίων πρωτοστάτησαν, στον Δήμο
Ζακυνθίων βοήθησαν στην ολοκλήρωση του αποχετευτικού Αργασίου. Στο μεταξύ η αίθουσα του
Αεροδρομίου ήταν έτοιμη αλλά δεν λειτουργούσε λόγω μικρών ελλείψεων. Με την πίεση των

συλλόγων και κυρίως του Προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου, Ιωάννη Ξένου, το
πρόβλημα λύθηκε. Έχουμε ένα από τα καλύτερα επαρχιακά αεροδρόμια.
Οι μεγάλες προκλήσεις του σήμερα
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό, ότι πολλές φορές καλούμαστε να υπερβάλλουμε εαυτόν.
Οι ξενοδόχοι προσφέρουμε στην οικονομία, την τοπική αγορά εργασίας, τον πολιτισμό, τον
αθλητισμό κτλ. και παρόλα αυτά μερίδα της τοπικής κοινωνίας μας καταλογίζει πως δεν λύνουμε
τα μεγάλα προβλήματα, όπως πχ. τα σκουπίδια. Πώς να λύσουμε το θέμα των σκουπιδιών όταν
από το 2007 η Ε.Ε. απειλεί την Ελλάδα με πρόστιμα για να κλείσει τον ΧΥΤΑ στον Σκοπό και
άπαντες – κεντρικά και τοπικά- αδιαφόρησαν;
Το 2012 με απόφαση του Περιφερειάρχη έκλεισε ο ΧΥΤΑ στον Σκοπό χωρίς να υπάρχει ή να
έχει σχεδιαστεί εναλλακτική λύση για την επόμενη μέρα. Προτάθηκε από την τότε δημοτική αρχή ο
«Λίβας» και πέντε διαφωνούντες προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Χάθηκαν 3 χρόνια
και άλλα 2 ακόμη αναζητώντας άλλη λύση. Στο σήμερα, ή προλαβαίνουμε την κατασκευή του
εργοστασίου ή καταστρεφόμαστε. Ο Δήμαρχος ας λειτουργήσει με αποφασιστικότητα και
παράλληλα λέγοντας «Ναι» στην περιστολή της λαμογιάς και της αθλιότητας.
Οι τρεις σύλλογοι και ο υπολειτουργών σύλλογος των Αλυκών, μετά από απόφαση μας
δημιουργούν μια Διοίκηση ή ομοσπονδία, η οποία μέσω του εκ περιτροπής Προέδρου της, θα
είναι δίπλα στον εκάστοτε Δήμαρχο, Αντιπεριφερειάρχη, Εκπρόσωπο φορέων ή Υπηρεσιών για να
βοηθήσουμε τη Ζάκυνθο να λύσει όλα τα προβλήματα που την ταλαιπωρούν. Θα ήταν χρήσιμο να
τα απαριθμήσουμε:
1. Άδειες προσγείωσης – απογείωσης αεροπλάνων (slots)
2. Εργοστάσιο ΧΥΤΥ και ανακύκλωση
3. Ολοκλήρωση αποχετευτικών δικτύων και επέκταση Βιολογικού
4. Λειτουργία «Ναυαγίου»
5. Μερική πεζοδρόμηση της πόλης με ταυτόχρονη δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης
6. Καλύτερη υδροδότηση
7. Βελτίωση οδικού δικτύου
8. Προβλήτα πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων
9. Ολοκλήρωση σχεδίων πόλης
10. Σχολή τουριστικών επαγγελμάτων

11. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
12. Καταπολέμηση της ανομίας κάθε μορφής- πχ. θαλάσσια ρύπανση, ηχορύπανση,
αισχροκέρδεια- . Ας ξεκινήσουν οι αρμόδιοι τους ελέγχους από τους μεγάλους παίκτες κάθε
επαγγέλματος διότι αυτοί είναι που θα πληγούν περισσότερο αν το φυσικό περιβάλλον του νησιού
υποβαθμιστεί ανεπανόρθωτα.
Δεν φτάνει, όμως, μόνο να απαριθμούμε τα προβλήματα αλλά και να προτείνουμε λύσεις.
Στο καυτό θέμα των στερεών αποβλήτων θα μπορούσαν οι επιχειρηματίες του τουρισμού να
κάνουν ανακύκλωση στην πηγή και να συνεισφέρουν στην συγκομιδή-μεταφορά των
απορριμμάτων τους προς τους τόπους μεταφόρτωσης. Αυτό προϋποθέτει να δοθούν άδειες για
ιδιωτικά απορριμματοφόρα που θα μπορούν να μεταφέρουν και τα απορρίμματα των κατοίκων
των τουριστικών περιοχών χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Οι τουριστικές περιοχές, με άλλα λόγια,
να συμμετέχουν στη διαχείριση των σκουπιδιών τους.
Ας μην επιτρέπουμε σε κάποιους ανόητους να αμαυρώνουν την προσφορά του κλάδου μας.
Η μηδενική ανεργία, το μερίδιο των 65εκ. € του Τουρισμού στο ΑΕΠ, η πληθυσμιακή αύξηση στο
νησί μας, οι χίλιοι και πλέον επιστήμονες που δραστηριοποιούνται στη Ζάκυνθο και πολλά ακόμη
είναι τα επιτεύγματα του Τουρισμού. Να μην ξεχνάμε ότι η μετανάστευση Ζακυνθινών προς το
εσωτερικό και το εξωτερικό ανακόπηκε μόλις το 1980 όταν άρχισε ο τουρισμός να ανθεί. Χωρίς τον
Τουρισμό η Ζάκυνθος θα ήταν σαν τα Γρεβενά των 20.000-25.000 κατοίκων.
Ολοκληρώνοντας, ελπίζω παλιοί και νέοι συνάδελφοι να πείστηκαν ότι τους συμφέρει και
οφείλουν να συμμετέχουν στα κοινά. Έστω κι αν θεωρούν ότι τίποτα δεν βελτιώνεται, πολλά έχουν
γίνει αλλά με πολύ κόπο και προσωπικό χρόνο ορισμένων από εμάς. Προσωπικά δηλώνω ότι δεν
με ενδιαφέρει κανένα αξίωμα και ότι θα συνεχίσω να βοηθάω ως απλό μέλος.
Νέοι και νέες πλαισιώστε τους συλλόγους και σας βεβαιώνω ότι είναι ένας όμορφος
περίπατος που αξίζει να τον διαβείτε και να τον απολαύσετε!

Με εκτίμηση προς τον κάθε αναγνώστη
Χρήστος Ξένος (Καπετάνιος)