ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΟΛΟ ΤΟ 24ΩΡΟ

Στη νέα παράσταση «Μία τόσον ωραία και τόσον νόμιμος υπόθεσις: Αϊτή / Ελλάδα / 1821» του Κωνσταντίνου Χατζή πρωταγωνιστεί η Λυδία Κονιόρδου
Η νέα παράσταση «Μία τόσον ωραία και τόσον νόμιμος υπόθεσις: Αϊτή / Ελλάδα / 1821» του Κωνσταντίνου Χατζή κάνει πρεμιέρα στην διαδικτυακή τηλεόρασης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, GNO TV, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Το έργο βιντεοσκοπήθηκε την περασμένη άνοιξη χωρίς την παρουσία κοινού και θα είναι διαθέσιμο δωρεάν αποκλειστικά ΕΔΩ  από τις 24 Νοεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.
Εμπνευσμένο από το ιστορικό γεγονός των εκατό Αϊτινών εθελοντών που ξεκίνησαν πριν από 200 χρόνια ένα μακρινό ταξίδι για να πολεμήσουν δίπλα στους Έλληνες, φέροντας είκοσι πέντε τόνους καφέ για οικονομική ενίσχυση, ο Κωνσταντίνος Χατζής υπογράφει μια υποβλητική, ατμοσφαιρική και ποιητική παράσταση. Λέξεις και φράσεις σημαντικών κειμένων μπλέκονται μοναδικά με συνθέσεις των Φραντς Λιστ και Γιώργου Κουμεντάκη, παραδοσιακά τραγούδια της Αϊτής και φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς σε ένα άρτιο και υψηλής αισθητικής έργο μουσικού θεάτρου. Στο επίκεντρο η Λυδία Κονιόρδου, στον άκρως απαιτητικό ρόλο του Μαύρου Αγγέλου.
Η επανάσταση της Αϊτής, η μεγαλύτερη εξέγερση δούλων από την εποχή του Σπάρτακου και η μόνη που οδήγησε στην ίδρυση ανεξάρτητου κράτους ήδη από το 1804, παραμένει μια από τις πιο επιδραστικές σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας, έχοντας καταφέρει αποφασιστικό πλήγμα στην αποικιοκρατία, ριζοσπαστικοποιήσει έμπρακτα τα ιδανικά του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης για τους έγχρωμους και υπόδουλους πληθυσμούς και αναδείξει την ηγετική μορφή του Τουσσαίν Λουβερτύρ σε παγκόσμιο, διαχρονικό σύμβολο χειραφέτησης.
Σε ένα από τα συγκινητικότερα, όσο και παραγνωρισμένα, επεισόδια της ελληνικής Εθνεγερσίας, η Αϊτή υπήρξε το πρώτο κράτος που αναγνώρισε το δίκαιο της Ελληνικής Επανάστασης λίγους μόλις μήνες μετά το ξέσπασμά της, διά της αλληλογραφίας του ηγέτη της Ζαν-Πιερ Μπουαγέ με τον Αδαμάντιο Κοραή, προχωρώντας μάλιστα στην αποστολή είκοσι πέντε τόνων καφέ και εκατό Αϊτινών εθελοντών με στόχο την ενίσχυση του Αγώνα.
Με πρώτη ύλη το επεισόδιο αυτό καθώς και την καινοτόμο ρομαντική μουσική σύνθεση του Φραντς Λιστ Χορός του θανάτου, η νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Χατζή διαπραγματεύεται το φλέγον ζήτημα της πολυπολιτισμικότητας σε συνδυασμό με οικουμενικές έννοιες όπως εκείνες της αλληλεγγύης, της απελευθέρωσης και της αυτοδιάθεσης ατόμων και λαών, χαρτογραφώντας, παράλληλα, ένα πειραματικό ηχητικό τοπίο ώσμωσης της λυρικής έκφρασης και της πρόζας μέσω των τεχνικών του φωνητικού αυτοσχεδιασμού.
Σε έναν αέναο στροβιλισμό μεταξύ ύπαρξης και ανυπαρξίας, ένα παλιό, ξύλινο ιστιοφόρο χτυπημένο από εχθρικό καράβι μεταφέρει ένα πολύτιμο φορτίο για την άλλη άκρη της γης. Δεν θα φτάσει ποτέ στον προορισμό του. Οι ναύτες του, Αϊτινοί εθελοντές που πάνε να πολεμήσουν για έναν δίκαιο αγώνα, θυμούνται τα γεγονότα μέσα από μια επαναλαμβανόμενη γοητευτική αφήγηση. Στην αχλή που δημιουργεί της θάλασσας το κύμα, οι αφηγήσεις τους θα διασταυρωθούν με εκείνες ενός Έλληνα που πολέμησε στο Μεσολόγγι και ενός Γάλλου αξιωματικού. Μέσα στη νικηφόρα και σίγουρη αγκαλιά του Μαύρου Αγγέλου που αιωρείται πάνω από τα Ανθρώπινα, οι τέσσερις χαρακτήρες θα βρουν τη δική τους φωνή για να εξιστορήσουν τις πανανθρώπινες αξίες της ελευθερίας και της αλληλεγγύης αλλά και τον πόνο, τον πόλεμο και τον θάνατο. Θα πάρουν μια χροιά θαλπωρής και οικειότητας που ξεπερνά τους διαχωρισμούς της φυλής και της εθνότητας και η αφήγησή τους θα γίνει ποίημα και τραγούδι. Στον απόηχο των επαναστάσεων, της δικαίωσης των λαών αλλά και της μεγάλης απογοήτευσης, οι ήρωες θα βρουν το σθένος να αρχίζουν ξανά και ξανά τον δικό τους προσωπικό αγώνα που ενώνεται με άλλους αγώνες και γίνεται οικουμενικός. Παρατηρητής, σχολιαστής και εξάγγελος, ο Μαύρος Αγγελος, που κυβερνά τον κόσμο 
Συμμετέχουν οι Λυδία Κονιόρδου, Βασίλης Μηλιώνης, Δημήτρης Τσίκλης, Αλέξανδρος Ψυχράμης, Μαριάμ Ρουχάτζε, Φώτης Λάμαρης και Θοδωρής Τζοβανάκης.
ΠΗΓΗ|protothema.gr