ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΟΛΟ ΤΟ 24ΩΡΟ

  • «Το Νοσοκομείο της Ζακύνθου, αυτή τη στιγμή λειτουργεί με το 40% του νοσηλευτικού προσωπικού από εκείνο που προβλέπεται και το 50% των γιατρών. Ταυτόχρονα, η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας είναι με πέντε κλίνες και αυτή από το 2012 που έχουν μεταφερθεί στο καινούργιο νοσοκομείο και οφείλαμε να τη λειτουργήσουμε, δεν έχει λειτουργήσει ακόμα»
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΑΚΤΥΠΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε πρώην Υπουργέ, σας άκουσα πολύ προσεκτικά προηγουμένως και πραγματικά αυτά τα οποία είπατε ήταν πάρα πολύ σημαντικά και πάρα πολύ σωστά. Δεν μπορεί να διαφωνήσει κανένας για ό,τι είπατε, με τη μόνη διαφορά ότι θα ήθελα να σας αναφέρω την προσωπική μου εμπειρία από τον τόπο από τον οποίο προέρχομαι, τη Ζάκυνθο, όσον αφορά το ζήτημα του Νοσοκομείου της Ζακύνθου, ότι αυτή τη στιγμή λειτουργεί με το 40% του νοσηλευτικού προσωπικού από εκείνο που προβλέπεται και το 50% των γιατρών. Ταυτόχρονα, η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας είναι με πέντε κλίνες και αυτή από το 2012 που έχουν μεταφερθεί στο καινούργιο νοσοκομείο και οφείλαμε να τη λειτουργήσουμε, δεν έχει λειτουργήσει ακόμα. Και δεν είναι μόνο ότι δεν έχει λειτουργήσει ακόμα, για να προσφέρουμε τις υπηρεσίες που πρέπει, αλλά κινδυνεύουμε και να επιστρέψουμε 36 εκατομμύρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση επειδή ήταν πρόγραμμα ΕΣΠΑ.
Αυτά μόνο και μόνο για να δούμε εάν τα πράγματα γινόντουσαν καλά ή όχι. Και δεν είναι λόγοι αντιπολιτευτικοί, είναι η πραγματικότητα. Και αυτό το γνωρίζετε, δεν είναι κάτι το οποίο είναι πλασματικό, ψεύτικο.
Προηγουμένως  αναφέρθηκε κι από την κυρία Καφαντάρη και σωστά λέει ότι οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται ότι πολλά πράγματα δεν έχουν βελτιωθεί. Αλλά αναφέρονται στη δικιά σας την περίοδο. Αυτό έχουν σαν σύγκριση.
Θέλω να πιστεύω ότι θα βελτιωθούν τελικά τα πράγματα. Υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης με μία περίοδο, τη δικιά σας την περίοδο. Για τη δικιά σας την περίοδο λένε.
Πάμε στο παρόν νομοσχέδιο. Η Κυβέρνηση με το παρόν νομοσχέδιο αποδεικνύει για μία ακόμη φορά ότι η ανάδειξη της πρόληψης, της προαγωγής και της προστασίας της δημόσιας υγείας αποτελεί πράγματι έναν από τους σημαντικότερους στόχους της. Κεντρικός άξονας του νομοσχεδίου δεν είναι άλλος από την κάλυψη κενών στις δημόσιες πολιτικές υγείας, όπως στον τομέα της οργάνωσης συστηματικών δράσεων πρόληψης και στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων για κρίσεις της δημόσιας υγείας.
Το παρόν νομοσχέδιο καθορίζει το πλαίσιο σύγχρονων πολιτικών και δράσεων δημόσιας υγείας. Η χώρα μας αντιμετωπίζει προκλήσεις στον τομέα της δημόσιας υγείας καθώς παρατηρείται αύξηση της νοσηρότητας, που οφείλεται στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Σύμφωνα με έγκυρους δείκτες διεθνών οργανισμών, οι Έλληνες ζούμε περισσότερα χρόνια από τον μέσο όρο των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά ο χρόνος που διανύεται με καλή υγεία μειώνεται. Ο υψηλός επιπολασμός του καπνίσματος και οι υψηλοί δείκτες αύξησης του σωματικού βάρους, η κατανάλωση αλκοόλ, η απουσία άσκησης, η κακή διατροφή συμβάλλουν στην κακή κατάσταση της υγείας του πληθυσμού. Στόχος του παρόντος νομοσχεδίου δεν είναι άλλος από την αντιμετώπιση κακών συνηθειών, όπως το κάπνισμα, το αλκοόλ, η κακή διατροφή, που έχουν αλλάξει τον τρόπο ζωής μας και προκαλούν νοσηρότητα και πρόωρη θνησιμότητα.
Ωστόσο στη χώρα μας το σύστημα υγείας είναι ξεκάθαρα νοσοκομειοκεντρικό. Μας ενδιαφέρει δηλαδή περισσότερο το πώς θα θεραπεύσουμε μία νόσο παρά το πώς θα εφαρμόσουμε προσφορότερος τακτικές πρόληψης. Αυτό το χαρακτηριστικό, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη θέσπισης εθνικών προγραμμάτων προσυμπτωματικού ελέγχου του καρκίνου, απαγόρευσης του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους, καθώς και την προώθηση αλλαγών στον τρόπο ζωής και ειδικότερα στη διατροφή και την άσκηση.
Για πρώτη φορά, λοιπόν, αναγνωρίζεται έμπρακτα η ανάγκη ανάπτυξης εθνικής στρατηγικής για τη δημόσια υγεία. Για πρώτη φορά στη χώρα μας θεσπίζεται το Εθνικό Σχέδιο Δράσης, με πενταετές πλάνο δράσης, μετρήσιμους στόχους, με στόχο τη σταδιακή αύξηση της δαπάνης για τη δημόσια υγεία στον μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συγκέντρωση όλων των δράσεων των επιμέρους δημόσιων φορέων υπό κοινή εποπτεία και συντονισμό αποτελεί μονόδρομο, αν θέλουμε να εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή κατανομή δράσεων μεταξύ των πλέον αποτελεσματικών επιχειρησιακά φορέων.
Με το παρόν νομοσχέδιο, λοιπόν, δημιουργούνται οι όροι για την οργανωτική αναδιάρθρωση του υπάρχοντος δικτύου υπηρεσιών δημόσιας υγείας και η απρόσκοπτη λειτουργική τους διασύνδεση, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι διατομεακές ανάγκες της δημόσιας υγείας.
Το νομοσχέδιο αυτό επίσης ορίζει ως νέα προτεραιότητα της πολιτείας την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων από ηλεκτρονικά μέσα, τυχερά παιχνίδια και του εθισμού στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Επιδιώκεται, λοιπόν, η συνολική επιμόρφωση του γενικού πληθυσμού στα ζητήματα που αφορούν την υγεία, προκειμένου οι Έλληνες πολίτες να μπορούν να παίρνουν ενημερωμένες, εμπεριστατωμένες και ενσυνείδητες αποφάσεις για την υγεία τους.
Επιπλέον, θεσπίζεται η ετήσια έκθεση για την υγεία του πληθυσμού, με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας. Εισάγεται η υποχρέωση των φορέων δημόσιας υγείας, καθώς και των φορέων πρώτου και δευτέρου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης για την εκπόνηση ετήσιας έκθεσης για την κατάσταση της υγείας του πληθυσμού αναφοράς τους.
Θεσπίζεται η εκπόνηση εντός της επόμενης διετίας σχεδίου δράσης για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, ενώ θεσπίζεται και η εκπόνηση πανελλαδικής μελέτης υγείας και διατροφής ανά πενταετία.
Παράλληλα οργανώνονται από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης προγράμματα δημόσιας υγείας στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τη Δημόσια Υγεία.
Ακόμη θεσπίζεται το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης «Σπύρος Δοξιάδης» που αποτελείται από δράσεις δημόσιας υγείας στα πεδία της πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς πρόληψης, οι οποίες παρέχονται δωρεάν, ενώ προβλέπεται η σύσταση Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας σε κάθε υγειονομική περιφέρεια, η οποία εποπτεύεται από τον Διοικητή της οικείας υγειονομικής περιφέρειας.
Με απλά λόγια, το πρόγραμμα πρωτογενούς πρόληψης περιλαμβάνει την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων ενημέρωσης εκπαιδευτικών, γονέων, αλλά και του γενικού πληθυσμού για τα οφέλη της υγιεινής διατροφής, την αντιμετώπιση του αλκοόλ μέσω της ενημέρωσης μικρών και μεγάλων για τις βλαπτικές του συνέπειες, αλλά και την ενίσχυση των κέντρων απεξάρτησης, καθώς και τους εμβολιασμούς ειδικών και ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.
Επίσης, το σχέδιο δευτερογενούς πρόληψης επικεντρώνεται στην καθιέρωση προληπτικών διαγνωστικών εξετάσεων των πολιτών για τον καρκίνο, τον καρδιαγγειακό κίνδυνο και την έγκαιρη διάγνωση του ανευρύσματος της κοιλιακής αορτής, ενώ εισάγεται και ο συστηματικός προγεννητικός και περιγεννητικός έλεγχος.
Tέλος, το πρόγραμμα τριτογενούς πρόληψης αφορά την εργασιακή και κοινωνική ένταξη ατόμων με σοβαρά ψυχοκοινωνικά προβλήματα.
Επιπροσθέτως, με βάση τις διατάξεις του νομοσχεδίου, συστήνεται και η επιτροπή εμπειρογνωμόνων δημόσιας υγείας που αποτελεί ένα συλλογικό όργανο που προορίζεται να λειτουργήσει ως σύμβουλος του Υπουργού Υγείας σε ό,τι αφορά επιτελικά και επιστημονικά θέματα που άπτονται της δημόσιας υγείας. Πρόκειται για μια προσπάθεια συστηματικής αναβάθμισης του στρατηγικού σχεδιασμού της πολιτείας.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να υπογραμμίσω ότι η μείζονα τομή του νομοσχεδίου αυτού είναι πως όλες αυτές οι δράσεις θα παρέχονται δωρεάν στους πολίτες, σε ασφαλισμένους και ανασφάλιστους.
Τελειώνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο αναμορφώνεται το πλαίσιο που αφορά στην εθνική στρατηγική δημόσιας υγείας, στην ανάπτυξη προγράμματος πρόληψης των κινδύνων για την υγεία και στην οργανωτική διάρθρωση της δημόσιας υγείας.
Σας ευχαριστώ πολύ.