ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΟΛΟ ΤΟ 24ΩΡΟ

Στις 29 Απριλίου πραγματοποιήθηκε για δεύτερη χρονιά  το τουριστικό συνέδριο “Choose Greece” στην αίθουσα “Πύργος Βιβλίων” στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με δυνατότητα συμμετοχής τόσο δια ζώσης, αλλά και μέσω τηλεδιάσκεψης. Στο επίκεντρο του συνεδρίου ετέθη η ανάλυση  των εννοιών της  φιλοξενίας , της  βιώσιμης  ανάπτυξης , της αειφορίας , των αναδυόμενων προορισμών, της ασφάλειας , της  υγιεινή και διαχείρισης  κρίσεων, των ευκαιριών που προκύπτουν στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, με σκοπό την κατανόηση τους, την  παρουσίαση των βασικών τρόπων αντιμετώπισης και την αναζήτηση των βέλτιστων πρακτικών με στόχο την προσαρμογή του ελληνικού τουρισμού στις καθοριστικές παραμέτρους του μέλλοντος .
Την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εκπροσώπησε με διαδικτυακή παρουσία, ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού, κος Αλέξανδρος Αλεξάκης.
Στην τοποθέτηση του ο κος Αλεξάκης αναφέρθηκε στα εξής:
Ο ελληνικός τουρισμός όπως και όλες οι δραστηριότητες που συνδέονται που συνδέονται με την τουριστική βιομηχανία δοκιμάστηκαν σκληρά στην παρατεταμένη περίοδο της πανδημίας και όπως ήταν αναμενόμενο η σεζόν που ξεκινά δημιουργεί προσδοκίες αλλά και πρόσθετες απαιτήσεις, καθώς όπως διαφαίνεται πρόκειται για μια παραγωγική χρονιά με χαρακτηριστικά κανονικότητας.
Είναι σαφές ότι όλα τελούν υπό την σκιά του πολέμου στην Ουκρανία και των δραματικών εξελίξεων που λαμβάνουν χώρα καθημερινά, πάντα με τον κίνδυνο γενικευμένης σύρραξης. Ωστόσο, οφείλουμε με ψυχραιμία να σταθμίσουμε τα δεδομένα, να αξιοποιήσουμε την εμπειρία της πανδημίας και να θέσουμε σε εφαρμογή τον σχεδιασμό μας, προκειμένου να πορευθούμε συντονισμένα στην νέα τουριστική περίοδο. Δεν πρόκειται απλώς για μία νέα τουριστική περίοδο, αλλά ουσιαστικά για μία νέα περίοδο στον τουρισμό, η οποία χαρακτηρίζεται από μία διαφορετική φιλοσοφία και αντίληψη γύρω από την ταξιδιωτική εμπειρία γενικώς. Η παράμετρος του ασφαλούς προορισμού ήρθε για να μείνει, καθώς αποτελεί πλέον ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που καθιστούν έναν τόπο διακοπών ελκυστικό και δημοφιλή.
Πέραν όμως των πρωτόγνωρων και ιδιότυπων συνθηκών της πανδημίας, περνάμε σε μία νέα εποχή για τον τουρισμό προσανατολισμένη στην αειφορία και την βιωσιμότητα μέσα από την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουριστικής εμπειρίας.
Ήδη από την προηγούμενη χρονιά, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έλαβε ψήφισμα για την εφαρμογή της Στρατηγικής Βιώσιμου Τουρισμού, το οποίο περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα κανόνων και οδηγιών προκειμένου να διασφαλίζεται η ισόρροπη ανάπτυξη που απορρέει από την τουριστική δραστηριότητα και για τα οποία πρέπει να υπάρξει εναρμόνιση κάθε χώρας μέλους της ΕΕ.
Το «πράσινο ξενοδοχείο», οι εφαρμογή μεθόδων ενάντια στο food waste, η περιβαλλοντική αξιοποίηση του οργανικού υπολείμματος στην ενέργεια και την γεωργία, η χρήση πράσινης ενέργειας και οι πρακτικές εξοικονόμησης ενεργειακών και υδάτινων πόρων βρίσκονται πλέον στην agenda μεγάλων  fora για τον τουρισμό του μέλλοντος, ενώ αρκετές μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, στο πλαίσιο παράλληλα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ελαχιστοποιούν την περιβαλλοντική επιβάρυνση, αναπτύσσοντας δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών.
Η τουριστική δραστηριότητα εντάσσεται και στην αναπτυξιακή στρατηγική «Ευρώπη 2030» όπου  εξειδικεύεται με πλήθος πρακτικών που επιβάλλεται να εφαρμοστούν προκειμένου να εξακολουθήσει να υφίσταται με  όρους οικονομιών κλίμακας.
Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, ως αμιγώς νησιώτικη, προσφέρει a priori ανεξάντλητες επιλογές για όσους θέλουν να απολαύσουν ήρεμες διακοπές κάτω από τον ήλιο και την καθαρή θάλασσα του Ιονίου. Άλλωστε, σε κάποια νησιά του Ιονίου, υπάρχουν μερικές από τις πιο δημοφιλείς παραλίες στον κόσμο. Επομένως θα μπορούσα να πω ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων βασίζεται στην ενίσχυση του κλασικού τουριστικού μοντέλου «Ήλιος – Θάλασσα», χωρίς όμως να περιορίζεται σε αυτό.
Πιο συγκεκριμένα, ο τουριστικός κλάδος της Περιφέρειάς μας στηρίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό σε αυτό το δίπτυχο, που μπορεί πλέον να φαίνεται ξεπερασμένο, δεδομένου του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στο οποίο κινούμαστε, όμως δεν συνετό να επιλέγουμε τη δαιμονοποίηση προσπαθώντας  να εξαλείψουμε πρακτικές στις οποίες βασίστηκε η προέλευση του τουρισμού εν γένει.
Αντίθετα πρέπει να είμαστε συνεχώς σε επαγρύπνηση και να μην επαναπαυόμαστε, ειδικά όταν τα δεδομένα είναι απρόβλεπτα και οι συνθήκες μεταβάλλονται συνεχώς.
Είναι γεγονός ότι έχουν γίνει πολλές αβλεψίες και λάθη, ενώ απουσίαζε η στρατηγική προσέγγιση της τουριστικής ανάπτυξης, με αποτέλεσμα την τελική αλλοίωση του ίδιου του προϊόντος και την κατακερματισμένη διαχείρισή του.
Η ραγδαία τουριστική ανάπτυξη της χώρας οδήγησε σε φαινόμενα μονοκαλλιέργειας, με αντίστοιχη σταδιακή εγκατάλειψη της υπαίθρου και όλων των συναφών δραστηριοτήτων.
Τα τελευταία χρόνια, η ανάγκη διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος θεωρείται επιτακτική και η Περιφέρεια Ιονίου μπορεί να υποστηρίξει ενεργά κάθε τουριστικό προϊόν, καθώς διακρίνεται από ποικίλο υπόβαθρο πλούσιας και μακροχρόνιας αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, περιοχές φυσικού κάλλους και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, αγροτικά τοπία.
Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών και επιπλέον η παγκόσμια υγειονομική κρίση της πανδημίας οδήγησαν σε ένα συμπέρασμα, πέραν πάσης αμφιβολίας: ο μόνος τρόπος για να βγει η χώρα από τη δίνη της καταστροφής είναι η αναγέννηση της παραγωγής.
Στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, τα τελευταία χρόνια έχουν υλοποιηθεί σημαντικά καινοτόμα και νεοφυή επενδυτικά έργα, ενώ λαμβάνουν χώρα σημαντικές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην ανάδειξη της παραδοσιακής λαϊκής τέχνης των Επτανήσων.
Ο πρωτογενής τομέας για παράδειγμα, παραδοσιακά ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, με το τεράστιο πλεονέκτημα της ποιότητας και της ποικιλίας των προϊόντων του, μπορεί να είναι ο κλάδος που θα δώσει την ώθηση και θα πυροδοτήσει τις προσπάθειες ανασυγκρότησης σε άλλους τομείς της οικονομίας. . Η σύνδεση και η συνεργασία του πρωτογενούς τομέα και της ελαφριάς μεταποίησης αγροτικών προϊόντων με τον τουριστικό κλάδο μόνο αμοιβαία επωφελής μπορεί να είναι, δίνοντας την απαραίτητη προστιθέμενη αξία και στις δύο πλευρές.
Ουσιαστικά τουρισμός είναι το σύνολο των εμπειριών του επισκέπτη από το μέρος που επιλέγει να κάνει διακοπές. Η διαφοροποίηση, λοιπόν, του τουριστικού προϊόντος έγκειται στο είδος των εμπειριών που έχει τη δυνατότητα να συλλέξει, σε συνδυασμό με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και υποδομές. Πρέπει να υπάρχει σύνδεση μεταξύ του επισκέπτη και της ενδοχώρας, της ιστορίας, της εξοχής. Η περιήγηση σε έναν ελαιώνα δεν είναι απλώς μια τυχαία βόλτα στα δέντρα. Κάθε ελιά είναι ένα ζωντανό μνημείο της φύσης όπου  καθένας μπορεί να νιώσει την ενέργεια με έναν τρόπο σχεδόν μυστηριακό.
Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων προσφέρει ένα πολυσυλλεκτικό φάσμα τουριστικής εμπειρίας, επομένως πρέπει να διατηρήσουμε κάθε στοιχείο που συνθέτει τον πολιτισμό και τη μοναδική αύρα κάθε νησιού.
Επιπλέον κρίνεται ως επιβεβλημένη η  διασύνδεση της παραγωγικής βάσης της χώρας με τον τουρισμό.
Πιο συγκεκριμένα, ο πρωτογενής τομέας, παραδοσιακά από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, με το τεράστιο πλεονέκτημα της ποιότητας και ποικιλίας των προϊόντων του, μπορεί να αποτελέσει τον κλάδο που θα δώσει το έναυσμα και θα πυροδοτήσει τις προσπάθειες ανασυγκρότησης και σε άλλους τομείς της οικονομίας. Η σύνδεση και συνεργασία του πρωτογενούς τομέα και της ελαφράς μεταποίησης γεωργικών προϊόντων με την βιομηχανία του τουρισμού, μόνο αμοιβαία επωφελής μπορεί να είναι, προσδίδοντας την απαραίτητη προστιθέμενη αξία και στις δύο πλευρές. Στον μεν πρωτογενή τομέα εξασφαλίζει συνθήκες άμεσης διάθεσης της παραγωγής αλλά και διαφήμισης των προϊόντων της ελληνικής γης και αναγνωρισιμότητας σε όλες τις χώρες του κόσμου των οποίων οι πολίτες επισκέπτονται και τα Ιόνια Νησιά. Στον τουρισμό, προσδίδει ιδιαίτερο χαρακτήρα και ποιοτική εμπορικότητα, στοιχεία διαφοροποίησης, από το μέχρι σήμερα μαζικό και παρωχημένο μοντέλο που οδηγεί προοδευτικά σε κορεσμό και απώλειες για την τουριστική αγορά.
Ουσιαστικά ο τουρισμός είναι το σύνολο των εμπειριών του επισκέπτη από τον τόπο που επιλέγει να παραθερίσει. Η διαφοροποίηση επομένως του τουριστικού προϊόντος, έγκειται στο είδος των εμπειριών που  έχει την δυνατότητα να συλλέξει, σε συνδυασμό με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και υποδομές. Επομένως, η γαστρονομία και τα τοπικά προϊόντα πρέπει να αποτελούν μέρος της εμπειρίας του επισκέπτη. Υπάρχουν ωστόσο πολλές παράμετροι που πρέπει να αναλυθούν, προκειμένου να υιοθετηθούν οι βέλτιστες πρακτικές. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να υπάρξει διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα και των προϊόντων του, με τον τουρισμό αν δεν διασφαλιστεί η επάρκεια, αλλά και η ανταγωνιστικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η σύνδεση του τουρισμού με την ελληνική γαστρονομία, τον πολιτισμό, την ελληνική παραγωγή, αφενός ενισχύει την παραγωγή και αφετέρου αναβαθμίζει το τουριστικό προϊόν και την ταξιδιωτική εμπειρία, ενισχύοντας τα Ιόνια Νησιά ως τουριστικό προορισμό και ενδυναμώνοντας  τους δεσμούς των επισκεπτών με τον τόπο μας.
Τέλος ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην ανάδειξη του θαλάσσιου τουρισμού πάντα με γνώμονα την δημιουργία υποδομών φιλικών προς το περιβάλλον, ώστε να μην διαταράσσονται να πλούσια θαλάσσια οικοσυστήματα της Μεσογείου και η ατελείωτη ακτογραμμή των νησιών και παράλιων τμημάτων της χώρας.
H τουριστική ανάπτυξη με όρους βιωσιμότητας και αειφορίας πρέπει να αποτελεί πλέον βασική μας στόχευση, καθώς χρέος μας είναι να παρέχουμε την ευκαιρία και στις επόμενες γενιές να δημιουργήσουν τις δικές τους αναμνήσεις σε ένα υγιές περιβάλλον, χτίζοντας το δικό τους θεραπευτικό πλέγμα.
Μεταξύ των συνέδρων ήταν η Υφυπουργός Τουρισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη, η Πρόεδρος του ΕΟΤ κ. Άντζελα Γκερέκου και η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης κ. Ολυμπία Αναστασοπούλου και ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος. Επίσης οι περιφερειάρχες Αττικής κ. Γιώργος Πατούλης, Θεσσαλίας κ. Κωνσταντίνος Αγοραστός, Στεραιάς Ελλάδας κ. Φάνης Σπανός, Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, Δυτικής Μακεδονίας κ. Γιώργος Κασαπίδης.
Στον συντονισμό του συνεδρίου ήταν οι δημοσιογράφοι:Μαρία Νικόλτσιου από τον ALPHA TV, Σωτήρης Πολύζος, TRT, Νικολέττα Καζαντζίδου, amna.gr , ο Κωστής Χαλκιαδάκης, Athens news agency, η Τασούλα Παπανικολάου, Star Channel, η Γιούλη Ηλιοπούλου από την εφημερίδα Πατρίς, ο Βασίλης Σκουλαράκος, newsbomb.gr και ο Κωνσταντίνος Γκελντής, patrisnews.com.

 
Από το Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη
Τουρισμού & Πολιτισμού.