Τουρισμός: Καλπάζει η απάτη σε ξενοδοχεία και αεροπορικές εταιρίες – Ποιοι είναι οι πιο επικίνδυνοι μήνες
Μια νέα πρόκληση απειλεί να βάλει ένα ακόμη εμπόδιο στην Ευρωπαϊκή τουριστική ανάκαμψη μετά την πανδημία με την απάτη να διεκδικεί μερίδιο στην πίτα εσόδων. Την ώρα που, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Statista, τα έσοδα του Ευρωπαϊκού τουρισμού φτάνουν τα 296,80 δισ. (μέχρι το τέλος της χρονιάς), η απάτη που έχει βάλει στο στόχαστρο τον κλάδο παρουσιάζει αύξηση που ξεπερνά το 8%, σύμφωνα με την εταιρία απάτης ηλεκτρονικού εμπορίου Riskified.
Η Riskified ανέλυσε πάνω από 70 εκατ. συναλλαγές στις 16 μεγαλύτερες ταξιδιωτικές ιστοσελίδες στον κόσμο (περιλαμβάνουν μεγάλες εταιρίες αερομεταφορών, online ταξιδιωτικών γραφείων, ξενοδοχείων και επίγειας εξυπηρέτησης) για μια διετία (Ιούνιος 2022 – Μάιος 2024), και προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα...
-Η απάτη διεκδικεί μερίδιο από τα τουριστικά έσοδα, και οι αεροπορικές εταιρίες και τα ξενοδοχεία κινδυνεύουν περισσότερο από τους κλάδους της μόδας ή των ηλεκτρονικών. Ο κλάδος των πτήσεων υπολογίζεται ότι είναι κατά 150% πιο εκτεθειμένος στην απάτη.
-Σε ετήσια βάση ο κίνδυνος απάτης που συνδέεται με την αγορά αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκε κατά 14% από τα μέσα του 2023 έως τα μέσα του 2024, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο 2022-2023.
-Το καλοκαίρι είναι η πιο επικίνδυνη περίοδος για απάτη λόγω του μεγάλου όγκου συναλλαγών. Οι απατεώνες εκμεταλλεύονται την εισροή πελατών προκειμένου να καλύψουν τα ίχνη τους. Τον Αύγουστο του 2023, οι απόπειρες απάτης σε αυτή την κατηγορία σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
-Ο Ιανουάριος είναι επίσης μήνας υψηλού κινδύνου, καθώς οι ταξιδιώτες αρχίζουν να προγραμματίζουν τις διακοπές τους σε επίπεδο προκρατήσεων. Τον Ιανουάριο του 2023 σημειώθηκε ο μεγαλύτερος αριθμός συναλλαγών, αυξημένος κατά 18% από τον ετήσιο μέσο όρο.
-Ο μεγαλύτερος κίνδυνος απάτης είναι στις κρατήσεις τελευταίας στιγμής, που πραγματοποιούνται λιγότερες από 7 ημέρες πριν την αναχώρηση. Ο Αύγουστος είναι ο πιο δημοφιλής μήνας για τέτοιες κρατήσεις και ο πιο επικίνδυνος της χρονιάς, με το επίπεδο επικινδυνότητας να εκτοξεύεται κατά 40% σε σχέση με το μέσο όρο ανά μήνα το 2023.
Το dark web γίνεται όλο και πιο δημοφιλές μέρος ανταλλαγής συμβουλών και τεχνικών για απάτες, όπου αποκαλύπτονται και οι πρακτικές της απάτης. Για παράδειγμα, κάποιοι απατεώνες συνεργάζονται για να μεταφέρουν πόντους επιβράβευσης από έναν κλεμμένο προσωπικό λογαριασμό σε έναν άλλο, επιτρέποντάς τους να αγοράζουν εισιτήρια με έκπτωση ή να πουλούν πόντους για μετρητά.
Η «υπόγεια» αγορά δωροκάρτας είναι επίσης δημοφιλής πρακτική επειδή προσφέρει ανωνυμία στους απατεώνες, οι οποίοι προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για να διαπράξουν απάτες για λογαριασμό άλλων, ενδεικτικό της αυξανόμενης πολυπλοκότητας των μεθόδων τους.
Οι απατεώνες οργανώνονται επίσης με σκοπό να στοχεύσουν σε συγκεκριμένους τομείς που προσφέρουν καλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. Για παράδειγμα, ορισμένα φόρουμ προτείνουν τη στόχευση στις πτήσεις εσωτερικού, όπου οι αεροπορικές εταιρείες έχουν πιο χαλαρές διαδικασίες ελέγχου.
Τα πολυτελή ξενοδοχεία έχουν γίνει επίσης στόχοι, λόγω της εστίασής τους στην εξυπηρέτηση πελατών και της μειωμένης πιθανότητας απόρριψης ή διερεύνησης. Ο κλάδος των πολυτελών ειδών παρουσίασε αύξηση κινδύνου 70% σε σύγκριση με το 2023.
Πηγή:tornosnews